|
En certa manera, tots
intuïm o sabem que la música i l'educació musical poden ser bones per
al nostres fills. Però les investigacions dutes a terme sobre la
influència de la música en l'ésser humà ens aporten dia a dia noves i
sorprenents dades de com la música pot incidir de manera molt positiva
en el desenvolupament de l'infant, des del naixement i fins i tot abans
de néixer.
Abans de néixer
A partir del cinquè mes de gestació, el
nadó està preparat auditivament per rebre informació. És en aquests
moments quan inicia els primers impulsos de comunicació amb el seu
entorn i comença a emmagatzemar missatges i dades. És d'una importància
vital que el missatge sonor que rebi el nadó en aquests primers moments
de comunicació intrauterina el facin sentir estimat, tranquil i segur.
Els especialistes apunten que en aquests moments l'audició de peces
musicals amb un caràcter relaxant i tranquil·litzador pot ser força
beneficiós, però encara ho és més la veu de la mare cantant al seu fill.
Primers anys de vida
És imprescindible per al desenvolupament
òptim del nen que durant els primers anys de vida hi hagi una
estimulació sonoromusical. En aquests moments, l'estimulació musical
produeix un efecte molt avantatjós en l'infant: l'ajuda a desenvolupar
tant les seves capacitats físiques com les intel·lectuals. Es considera
que l'apropament a la música des de les primeres edats pot afavorir la
capacitat de concentració i protenciar la memòria i la creativitat.
Música i llenguatge
Algunes investigacions han demostrat que
una bona discriminació auditiva del so musical beneficia l'aprenentatge
de la lectura i l'adquisició del llenguatge.
Un dels primers estudis publicats en
aquest sentit va ser el de Hurwitz, Wolff, Bartnick i Kokas (1975), en
el qual van comparar un grup de nens que rebien classes de música, amb
un altre grup control de les mateixes caraterístiques que no en rebia
cap d'especial.
El primer grup, que havia rebut classes de
música cinc dies a la setmana durant tot un any, en metodologia Kodaly
(basada en l'escolta i el reconeixement d'idees musicals) va ser
superior: va obtenir resultats millors i força significatius en els
tests de lectura, respecte a l'altre grup.
Música i intel·ligència
Un estudi recent apunta que les classes de
piano ajuden els alumnes en edats preescolars a desenvolupar el
raonament espai-temps, raonament que els ajudarà, en un futur, a ser
millors en les àrees de matemàtica, ciència i enginyeria. L'estudi es va
dur a terme amb tres grups de nens diferents: el primer va rebre
classes de piano; el segon d'informàtica i el tercer no en va rebre cap
d'especial. Els nens que havien rebut classes de piano van obtenir
resultats millors que els altres dos grups.
També l'investigador Gordon Shaw mostrava que escoltar música de
Mozart pot donar, a curt termini, una millora de resultats en els tests
de raonament espacial en adolescents estudiants.
Sembla ser, segons aquestes i altres investigacions, que la música
treballa en les mateixes estructures inherents en el cervell que es fan
servir, per exemple, en la matemàtica i la ciència.
Per què estudiar música?
Aquests són alguns dels avantatges que l'estudi musical pot proporcionar:
· L'estudi de la música reforça el treball en grup, les habilitats comunicatives i la creativitat.
· El procés d'aprendre a tocar un
instrument millora el desenvolupament del cervell i el de tot el sistema
neurològic.
· Els estudiants de música són millors en lectura, matemàtica, autodisciplina i concentració.
· A més a més, està demostrat que la
pràctica instrumental augmenta la coordinació, la memòria i també aporta
millores en la vista i l'audició.
Així doncs, veiem que la música té un
extraordinari poder per influir en nosaltres des del punt de vista
físic, mental i emocional. És una manera d'expressió, de comunicació,
d'art que ha omplert la humanitat des dels seus orígens. Hem vist com
els nostres fills reaccionen davant de la música, gairebé intuïtivament,
com gaudeixen i com s'ho passen bé amb els estímuls musicals. Si captem
la mirada d'un nadó escoltant música, d'un nen ballant o cantant, ens
adonarem que els nens hi estimen i hi gaudeixen d'una manera natural.
Com a famílies, podem enriquir molt la vida dels nostres fills si
aconseguim que aquesta estimació natural vagi creixent. Apropar la
música als nostres fills hauria de ser un compromís cultural i social.
Però, per si aquestes raons no són prou importants, avui sabem -ho he
repetit en més d'una ocasió- i no cal oblidar-ho, que la música pot
influir avanatatjosament en la intel·ligència, la creativitat, la
memòria, el llenguatge, l'autodisciplina, la concentració... És cabdal
que no deixem passar per alt tots aquests beneficis.
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada