diumenge, 25 de novembre del 2012

Per què música?

La música a l'educació infantil

ARTICLES
PER QUÈ MÚSICA?
(Article publicat a la revista “Viure en Família”)


En certa manera, tots intuïm o sabem que la música i l'educació musical poden ser bones per al nostres fills. Però les investigacions dutes a terme sobre la influència de la música en l'ésser humà ens aporten dia a dia noves i sorprenents dades de com la música pot incidir de manera molt positiva en el desenvolupament de l'infant, des del naixement i fins i tot abans de néixer.
Abans de néixer
A partir del cinquè mes de gestació, el nadó està preparat auditivament per rebre informació. És en aquests moments quan inicia els primers impulsos de comunicació amb el seu entorn i comença a emmagatzemar missatges i dades. És d'una importància vital que el missatge sonor que rebi el nadó en aquests primers moments de comunicació intrauterina el facin sentir estimat, tranquil i segur. Els especialistes apunten que en aquests moments l'audició de peces musicals amb un caràcter relaxant i tranquil·litzador pot ser força beneficiós, però encara ho és més la veu de la mare cantant al seu fill.
Primers anys de vida
És imprescindible per al desenvolupament òptim del nen que durant els primers anys de vida hi hagi una estimulació sonoromusical. En aquests moments, l'estimulació musical produeix un efecte molt avantatjós en l'infant: l'ajuda a desenvolupar tant les seves capacitats físiques com les intel·lectuals. Es considera que l'apropament a la música des de les primeres edats pot afavorir la capacitat de concentració i protenciar la memòria i la creativitat.
Música i llenguatge
Algunes investigacions han demostrat que una bona discriminació auditiva del so musical beneficia l'aprenentatge de la lectura i l'adquisició del llenguatge.
Un dels primers estudis publicats en aquest sentit va ser el de Hurwitz, Wolff, Bartnick i Kokas (1975), en el qual van comparar un grup de nens que rebien classes de música, amb un altre grup control de les mateixes caraterístiques que no en rebia cap d'especial.
El primer grup, que havia rebut classes de música cinc dies a la setmana durant tot un any, en metodologia Kodaly (basada en l'escolta i el reconeixement d'idees musicals) va ser superior: va obtenir resultats millors i força significatius en els tests de lectura, respecte a l'altre grup.
Música i intel·ligència
Un estudi recent apunta que les classes de piano ajuden els alumnes en edats preescolars a desenvolupar el raonament espai-temps, raonament que els ajudarà, en un futur, a ser millors en les àrees de matemàtica, ciència i enginyeria. L'estudi es va dur a terme amb tres grups de nens diferents: el primer va rebre classes de piano; el segon d'informàtica i el tercer no en va rebre cap d'especial. Els nens que havien rebut classes de piano van obtenir resultats millors que els altres dos grups.

També l'investigador Gordon Shaw mostrava que escoltar música de Mozart pot donar, a curt termini, una millora de resultats en els tests de raonament espacial en adolescents estudiants.

Sembla ser, segons aquestes i altres investigacions, que la música treballa en les mateixes estructures inherents en el cervell que es fan servir, per exemple, en la matemàtica i la ciència.

Per què estudiar música?
Aquests són alguns dels avantatges que l'estudi musical pot proporcionar:
· L'estudi de la música reforça el treball en grup, les habilitats comunicatives i la creativitat.

· El procés d'aprendre a tocar un instrument millora el desenvolupament del cervell i el de tot el sistema neurològic.

· Els estudiants de música són millors en lectura, matemàtica, autodisciplina i concentració.

· A més a més, està demostrat que la pràctica instrumental augmenta la coordinació, la memòria i també aporta millores en la vista i l'audició.
Així doncs, veiem que la música té un extraordinari poder per influir en nosaltres des del punt de vista físic, mental i emocional. És una manera d'expressió, de comunicació, d'art que ha omplert la humanitat des dels seus orígens. Hem vist com els nostres fills reaccionen davant de la música, gairebé intuïtivament, com gaudeixen i com s'ho passen bé amb els estímuls musicals. Si captem la mirada d'un nadó escoltant música, d'un nen ballant o cantant, ens adonarem que els nens hi estimen i hi gaudeixen d'una manera natural. Com a famílies, podem enriquir molt la vida dels nostres fills si aconseguim que aquesta estimació natural vagi creixent. Apropar la música als nostres fills hauria de ser un compromís cultural i social. Però, per si aquestes raons no són prou importants, avui sabem -ho he repetit en més d'una ocasió- i no cal oblidar-ho, que la música pot influir avanatatjosament en la intel·ligència, la creativitat, la memòria, el llenguatge, l'autodisciplina, la concentració... És cabdal que no deixem passar per alt tots aquests beneficis.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada